Lietuvoje apie 35 proc. gyventojų netoleruoja pieno ir jo produktų, nes jų organizme trūksta laktozę, dar vadinamą pieno cukrumi, skaidančio fermento. Nors ne visi turintys šią problemą tai žino ir ją sprendžia, tačiau, anot Vilniaus dietologijos centro gydytojos dietologės Eglės Kliukaitės, vis daugiau žmonių atkreipia dėmesį į laktozės netoleravimo simptomus ir renkasi pieno produktus be laktozės.
Laktozės netoleravimas gali būti įgimtas arba atsirasti po įvairių žarnyno susirgimų. Nors labiausiai laktozės netoleravimas pasireiškia vyresniame amžiuje, tačiau vis dažnaiu šis negalavimas kamuoja ir mažus vaikus. „Dažniausiai pasitaikantys laktozės netoleravimo simptomai yra pykinimas, pilvo skausmas, raižymas, vidurių pūtimas ar viduriavimas, o suvartojus didesnį kiekį pieno produktų negalavimai gali būti žymiai stipresni ir sukelti labai nemalonių pojūčių“, – sako E. Kliukaitė.
Anot dietologės, anksčiau laktozės netoleravimą atpažindavo kur kas mažiau žmonių, bet dabar lietuviai žino šį negalavimą ir ieško sprendimų. „Spręsdami šią problemą žmonės svarsto, ar visai atsisakyti pieno produktų, ar pereiti prie produktų be laktozės ar su sumažintu laktozės kiekiu. Esant galimybei visada patariu rinktis pastaruosius produktus, nes jų dėka organizmas gauna kitas pieno produktuose esančias naudingas medžiagas – baltymus, kalcį“, – sako gydytoja dietologė.
Daugiau nei prieš 7 metus produktais be laktozės pradėjusio prekiauti mažmeninės prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė taip pat teigia pastebėjusi, kad laktozės netoleravimas tampa aktualus vis didesniam pirkėjų ratui. Kai kurių produktų, pavyzdžiui, natūralaus sojos gėrimo, tinkamo laktozės netoleruojantiems žmonėms, pardavimai RIMI parduotuvėse nuo 2009 m. išaugo beveik 12 kartų.
„Nuolat stebime maisto vartojimo tendencijas ir rūpinamės, kad mūsų pirkėjai, negalintys vartoti pieno produktų, rastų visaverčių jų pakaitalų, kurie būtų ir skanūs, ir maistingi. Sėkmingai plečiame savo produktų be laktozės ir sojos produktų asortimentą, nes matome, kad jų poreikis didėja. Siūlome įvairius produktus, kurie yra skanūs ir vaikams, ir suaugusiems. Be to, pastebėjome, kad tokius produktus perka ne tik laktozės ar kitų medžiagų netoleruojantys ar tokius vaikus auginantys pirkėjai, bet ir veganai – žmonės, visiškai nevartojantys gyvūninės kilmės produktų“, – sako G. Bielskytė.
RIMI parduotuvių lentynose siūlomas funkcinių produktų asortimentas yra vienas plačiausių Lietuvoje – čia galima rasti apie 50 skirtingų pieno produktų be laktozės arba pagamintų iš sojos pupelių. „Rimi Lietuva“ duomenimis, antrąjį 2013 m. pusmetį populiariausi iš šių produktų buvo pienas su sumažintu laktozės kiekiu, baltyminis sojos sūris tofu ir šokolado skonio sojos desertas, kurio pardavimai per paskutinius metus išaugo apie 60 proc.
Pastaruosius 5 metus Europos pieno produktų be laktozės rinka buvo sparčiausiai auganti visame pasaulyje. Planuojama, kad tokia pati tendencija išliks, ir šių produktų pardavimai 2012-2016 m. Europoje pasieks 75 proc. augimą.