Pirmą kartą Dizaino savaitės kūrėjai kviečia į prekybos centrą
Dizaino savaitės lankytojai šioje „Rimi“ parduotuvėje kviečiami susipažinti su industrinio dizaino kūriniu – savitarnos kasomis. Kaip ir siekia jų kūrėjai, paprastai nepastebimas kasas šį kartą sostinės gyventojai ir svečiai kviečiami įvertinti – atkreipti dėmesį į jų išorę, formas ir, svarbiausia, patogumą apsiperkant. Būtent jo siekė šias kasas kūrusi dizainerių komanda „Desdorp“. Dizaineriai įsitikinę, jog industrinis dizainas ir turi būti nepastebimas, jo objektai – patogūs, organiški, estetiški, nekeliantys pašalinių minčių ar klausimų.
Industrinis dizainas – nepastebimas
„Kuriame objektus, kurie, nors yra estetiški, neturi prikaustyti dėmesio – mes juos integruojame į aplinką, mums svarbu, kad jie netrukdytų, o padėtų. Kartais vartotojai jų net nepastebi ir tai geras ženklas, nes paprastai daugiau dėmesio sulaukia tie kasdienoje vartojami daiktai, kurie trukdo, yra nepatogūs. Jei naudojantis daiktu vartotojui nekyla klausimų, kodėl jis toks, kas ir kaip galėjo jį tokį sukurti, o priešingai – viskas vyksta patogiai, maloniai ir organiškai, tokia vartotojo patirtis mums – didžiausias pasiekimas ir įvertinimas“, – sako vienas iš Dizaino savaitės eksponato – savitarnos kasų dizaino kūrėjų Deividas Juozulynas.
Būtent tokių vertinimų jiedu su kolega Denis Orlenok sulaukė iš pažįstamų, kai šie sužinojo, kad „Rimi“ stovinčių kasų dizainą kūrė jų komanda. „Mes siekėme sukurti lengvai atrodančią, neperkrautą, neužgriozdintą savitarnos kasą. Šiuo tikslu maksimaliai mažinome centrinę jos dalį. Tai darydami sprendėme galvosūkį, kaip į ją sutalpinti visus būtinus prietaisus, o išorei suteikti laisvės. Taip pat norėjome, kad iš išorės nesimatytų jokių priėmimo taškų – galiausiai liko tik spynelė raktams, su kuriais aptarnaujantis personalas gali atidaryti kasą ir vykdyti operacijas, jei būtina pagalba pirkėjui ar kažkas stringa“, – sako Denis Orlenok.
Savitarnos kasų dizaine – kelios inovacijos
Kalbėdami apie savitarnos kasų dizaino kūrybos procesą, Deividas ir Denis mini ir gamybinius iššūkius, kurių pasitaikė diegiant kasose pritaikytas pagrindines inovacijas. „Mūsų sukurto dizaino savitarnos kasos turi šoninį apšvietimą. Jis leidžia matyti kasų būseną tiek pirkėjams, tiek aptarnaujančiam personalui. Užsidegus žaliam šoniniam apšvietimui, eilėje laukiantis pirkėjas pastebi, kai kasa jau laisva. Taip pat užsidegus raudonam šoniniam apšvietimui, kai prie kasos yra pirkėjas, personalas supranta, jog jam reikalinga pagalba“, – aiškina Deividas Juozulynas.
Antra inovacija, kuria apsiperkantiems savitarnos kasose pasiūlė „Desdorp“ – papildoma lentynėlė rankinei pasidėti, atliekant atsiskaitymą. „Integravus papildomą lentynėlę, pirkėjams patogu, pasidėjus rankinę ar kuprinę, iš jos išsiimti piniginę ar telefoną ir sumokėti. Galiausiai – trečias dalykas, kurį įgyvendinome kurdami savitarnos kasų dizainą, – suapvalintos, švelnios, aptakios visos kasų briaunos. Kai pirkėjams prieina prie kasos, ji neturi jokių aštrių kampų, kurie galėtų būti nedraugiški, nejaukūs ar net žalojantys“, – pasakoja D. Orlenok.
Nuo idėjos iki kūrinio – trys metai
Tam, kad pavyktų įdiegti visas minėtas inovacijas ir užtikrinti savitarnos kasų funkcionalumą, prie jų dirbo ne viena komanda – pradedant projekto savininku, užsakovu „StrongPoint“ ir baigiant kasų gamintojais. „StrongPoint“ siekė, kad patogumas, ergonomika ir estetika derėtų su technologiniais savitarnos kasų išpildymais, todėl kuriant kasų dizainą pasitelkė vietos, Lietuvos, industrinio dizaino profesionalų pagalbą. Iš viso nuo idėjos, pirmų štrichų, iki kasos įrengimo prekybos centre praėjo 3 metai – 2018-aisiais pirmoji „Desdorp“ dizaino savitarnos kasa buvo įrengta Latvijos „Rimi“. Tų pačių metų gruodį šios kasos pradėtos diegti „Rimi“ prekybos centruose Lietuvoje. Iš visų šio tinklo parduotuvėse veikiančių savitarnų kasų – beveik 100 yra aprašomo dizaino.
Pirmosios savitarnos kasos „Rimi“ parduotuvėse atidarytos 2016 metų pradžioje. Šiuo metu apie 30 proc. visų „Rimi“ prekybos centruose įrengtų kasų sudaro savitarnos kasos. Jos įrengiamos visuose naujai atidaromuose „Rimi“ prekybos centruose. Per visus 2020-uosius „Rimi“ tinklą papildys 10 naujų parduotuvių – keturios, po dvi Kaune ir Vilniuje, jau atidarytos. Viena jų – sparčiai besivystančiame sostinės Paupio rajone veikianti naujausia express formato „Rimi“. Į ją kitą savaitę ir kviečiami penkioliktos Dizaino savaitės lankytojai ne tik patogiai ir greitai apsipirkti, bet ir atidžiau apžiūrėti bei įvertinti būtent tokiam apsipirkimui skirtų savitarnos kasų dizainą.