Pristatyta svarbią žinutę visuomenei siunčianti „Made in Silence" kolekcija
Trečiadienį vakare „Vaidilos“ teatre surengtas pirmosios kolekcijos pristatymas, kurio metu podiumu žengė iki šiol to niekada nedarę kurtieji ir neprigirdintieji.
30 tūkstančių – tiek žmonių Lietuvoje turi klausos negalią. Tai yra netgi daugiau, nei gyvena gyventojų visame Jonavos mieste.
Dalis jų girdinčiųjų pasaulyje lieka nepastebėti. Kurtieji ir neprigirdintieji Lietuvoje neretai patiria socialinę atkirtį, jaučiasi atstumti ar net ignoruojami visuomenėje, susiduria su begale kasdienių sunkumų – jiems gerokai sunkiau įsidarbinti ir siekti savo gyvenimo tikslų.
Dizainerė Dovilė Pavalkytė, naujo drabužių prekės ženklo „Made in Silence“ sumanytoja, yra pasiryžusi griauti sienas tarp kurčiųjų ir girdinčiųjų pasaulių. Pastebėjusi, kad kurtieji neretai pasižymi stipriais kūrybiniais gebėjimais ir turi daug talentų, bet itin mažai galimybių juos išreikšti, dizainerė nutarė sukurti verslą, turinį socialinį poveikį, kuris mažintų šios visuomenės grupės socialinę atskirtį, supažindintų girdinčiuosius su kurčiųjų kultūra ir kalba, o kurčiuosius paskatintų drąsiau įsilieti į visuomeninį gyvenimą ir nebijoti būti pastebėtiems.
Taip gimė drabužių ir aksesuarų su gestų kalbos simboliais linijos „Made in Silence“ idėja.
„Kartą dalyvaudama renginyje „Gestų kalba“ turėjau galimybę susipažinti su nedidele kurčiųjų bendruomenės dalimi. Žingsnis po žingsnio pradėjau brandinti socialinio madų projekto, kuris apjungtų kurčiuosius ir girdinčiuosius, idėją. Manęs neapleido mintis, jog šiai „užslėptai“ žmonių daliai reikia padėti integruotis į visuomenę, populiarinti jų gimtąją lietuvių gestų kalbą, suteikti galimybę išreikšti savo kūrybiškumą. Jų savitas pasaulio suvokimas yra kūrybinis šaltinis, praturtinantis girdinčiųjų požiūrį į pasaulį”, – įsitikinusi dizainerė D. Pavalkytė.
Jai antrina ir prie šio projekto gimimo prisidėjusi Simona Bernatonytė. Anot jos, dauguma žmonių vis dar yra linkę nepagrįstai nuvertinti kurčiuosius.
„Toks požiūris atriboja mus nuo talentų. Juk kurtieji galėtų prisidėti prie visuomenės plėtros procesų. „Made in Silence“ projektas kviečia pažvelgti į kurčiųjų stipriąsias puses, meninius ir vizualinius gabumus, jų unikalią kalbą, kuri tam tikrais atvejais gali būti pranašesnė už garsinę“, – sako S. Bernatonytė.
Rugsėjo 26 d. „Vaidilos“ teatre pirmąją „Made in Silence“ kolekciją pristačiusi dizainerė D. Pavalkytė teigia, kad prie pirmosios Lietuvoje kolekcijos su gestų kalbos simboliais sukūrimo labai prisidėjo ir kurtieji. Pavyzdžiui, kuriant drabužių dizainą D. Pavalkytė bendradarbiavo kartu su grafikos dizaineriu Karoliu Simaičiu iš Klaipėdos.
Pristatant kolekciją visuomenei podiumu žengė ne tik profesionalūs modeliai, turintys klausos negalią, bet ir to niekada nedarę kurtieji bei neprigirdintieji.
Tarp jų buvo ir vilnietis Kęstutis Gumbrys, prekybos tinkle „Rimi“ dirbantis kainodaros asistentu. Sulaukęs kvietimo pabūti vienu iš kolekcijos modelių Kęstutis nė kiek nedvejojo ir netgi ragino prie projekto prisidėti ir kitus kolegas.
„Tai man yra visiškai nauja patirtis – dar niekada neteko būti modeliu. Man patinka išbandyti kažką naujo, neįprasti iššūkiai, todėl mielai sutikau. Juk smagu atitrūkti nuo kasdienybės, pamatyti iš arčiau, kaip atrodo kitoks mados pasaulis, su kuriuo neturi nieko bendro savo kasdienėje veikloje. Be to, man tai kartu ir galimybė parodyti, kad mes, kurtieji, galime įsilieti į bendrus projektus su girdinčiaisiais, užuot užsidarę savo mažame kurčiųjų pasaulėlyje“, – pasakojo K. Gumbrys.
Kęstutis neteko dalies klausos dar ankstyvoje vaikystėje – būdamas vos trejų sunkiai susirgo, o liga negrįžtamai pakenkė jo klausai.
Kęstutis prisipažįsta gyvenime patyręs daug išbandymų. Įveikti kompleksus, įgyti pasitikėjimo nebuvo lengva. „Čia labai svarbus bendraminčių ir kolegų palaikymas, neužsidaryti savyje. Mes visi esame kažkuo kitokie, todėl turime tai priimti ir tiesiog džiaugtis gyvenimu tokiu, koks jis yra. Įgyti daugiau pasitikėjimo labai padeda ir tokie projektai kaip šis – bendra veikla suartina kurčiuosius ir girdinčiuosius ir padeda išpildyti mažus troškimus“, – neabejojo K. Gumbrys.
Prie gražią idėją skleidžiančio „Made in Silence“ projekto prisidėjo ir daugiau „Rimi“ darbuotojų, pavyzdžiui, įsitraukdami į savanorišką veiklą. „Mūsų prekybos tinkle dirba daugiau nei 130 žmonių su negalia, turime ir keliasdešimt kurčiųjų ar neprigirdinčiųjų darbuotojų. Jie yra neatsiejama mūsų įmonės dalis ir mes labai džiaugiamės, kad galime padėti kurtiesiems integruotis į visuomenę, jaustis visaverčiais mūsų visuomenės nariais ir dirbdami kartu įveikti mažesnius ir didesnius iššūkius, kurių tikrai pasitaiko. Todėl su džiaugsmu palaikome „Made in Silence“ projekto iniciatyvą ir idėją“, – pažymėjo prekybos tinklo „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Buivydienė.
Dizainerė D. Pavalkytė viliasi, kad projektas padės tiesti meno bei komunikacijos tiltą tarp girdinčiųjų ir kurčiųjų pasaulio, skatins gestų kalbos pažinimą. „Bendraujant su kurčiaisiais pradžioje gali būti kiek nejauku, kad nemoki jų kalbos, o jie tavęs negirdi, tačiau tai laikina. Užsimezgęs šiltas ryšys greitai išsklaido kalbos barjerus. Svarbiausia, kad abi pusės nugalėtų save ir nebijotų užmegzti kontakto, nuo to ir prasideda pokytis”, – įsitikinusi „Made in Silence“ iniciatorė.
Drabužių su gestų kalbos simboliais jau netrukus visi norintieji galės įsigyti internetu. Šia iniciatyva siekiama skatinti kurčiųjų saviraišką ir matomumą, o ateityje tapti įmone, kuri įdarbina tyliuosius talentus.