Tyrimas atskleidė: vos 2 proc. vyresnio amžiaus žmonių maistą perka el. būdu
Didžioji internetu apsiperkančių pirkėjų dalis – asmenys iki 35 metų. Tuo tarpu mažiausiai aktyvūs šioje kategorijoje 63–65 metų asmenys – jų el. parduotuvėje apsiperka vos 2 proc. Apklausa atsikleidė, kad dažniausiai vyresnio amžiaus žmonės renkasi gyvą apsipirkimą dėl noro prekes pagal poreikį susirinkti patiems. Be to, specialistų teigimu, vyresnio amžiaus žmonėms vis dar trūksta kompiuterinių įgūdžių ir žinių.
„Vis daugiau gyvenimo sričių tampa skaitmenizuotos ir persikelia arba turi alternatyvas virtualioje erdvėje. Elektroninė prekyba maisto prekėmis itin aktuali tapo pandemijos akivaizdoje – buvo pastebimas dėl saugumo gerokai išaugęs vartotojų poreikis įsigyti maisto, taip pat įvairius buičiai reikalingus produktus internetu ir gauti juos tiesiai į namus. Nors įsibėgėjus vakcinacijai lankytis parduotuvėse gyvai tapo dar saugiau, noras apsipirkti elektroniniu būdu niekur nedingo – tą rodo ir apklausos rezultatai“, – sako „Rimi Lietuva“ e. komercijos formato direktorius Vaidas Lukoševičius.
Trūksta kompiuterinio raštingumo žinių
Apklausa, kurioje dalyvavo beveik 4 tūkst. „Rimi“ pirkėjų iš įvairių Lietuvos regionų ir miestų, buvo siekiama išsiaiškinti, kiek žmonių naudojasi „Rimi.lt“ elektronine maisto prekių parduotuve ir dėl kokių priežasčių tai daro arba šios galimybės vengia. Paaiškėjo, kad el. būdu apsiperka beveik penktadalis pirkėjų – 19,1 proc. Visgi, apklausos rezultatai atskleidė, kad rečiausiai maistą internetu įsigyja vyresnio amžiaus žmonės – jų el. parduotuvėje apsiperka vos 2 proc.
Pasak V. Lukoševičiaus, „Rimi.lt“ internetinės parduotuvės pagalba vyresniems žmonėms – tėvams, seneliams – maisto prekes neretai užsako jų vaikai, anūkai: „Net ir gyvendami ne Lietuvoje jaunesni giminaičiai pasirūpina vyresniaisiais užsakydami jiems maisto į namus nuotoliniu būdu. Tai labai patogu, ypač, jei vyresniems žmonėms sunkiau vaikščioti, nesaugiau jaučiasi eidami į parduotuvę, neturi jėgų patys parsinešti pirkinių ir pan.“
Nors apsipirkimo būdai, įpročiai ir galimybės keičiasi, vyresnio amžiaus žmonės vis tik dažniau renkasi apsipirkti fiziniuose prekybos centruose. Pasak „Sidabrinės linijos“ vadovo Mariaus Čiuželio, Lietuvos senjorai vis dažniau naudojasi internetu – skaito naujienas, ieško informacijos apie įvairias prekes ir paslaugas, tačiau jiems vis dar trūksta kompiuterinio raštingumo įgūdžių, tad didžioji jų dalis prekes vis dar perka fizinėse, o ne internetinėse parduotuvėse.
„Atsakymas, kodėl vyresnio amžiaus žmonės vis dar teikia pirmenybę fiziniam apsipirkimui, daugiasluoksnis. Pradedant kompiuterinio raštingumo įgūdžiais, patirties ar pasitikėjimo stoka ir baigiant techninėmis priemonėmis – senjorai neturi išmaniųjų telefonų, kompiuterių. Be to, įtakos turi ir prasta sveikata – prastas regėjimas, sutrikusi motorika, todėl mažame ekrane gali būti tiesiog per sunku išsirinkti norimas prekes Visa ši puokštė ir veda prie to, kad vyresnio amžiaus žmonėms atrodo paprasčiau fiziškai nueiti į parduotuvę ar net paprašyti pagalbos kitų, nei patiems imtis iniciatyvos ir užsisakyti prekes į namus. Juolab, kad neretai tai susiję ir su papildomo bendravimo poreikiais. Reikia daug laiko mokyti, pratinti šiuos žmones prie technologijų, aiškinti, kaip tai padaryti, rodyti pavyzdžius ir t.t. Žinoma, klaidų tikimybė taip pat yra labai didelė, o jiems tai – papildomas stresas. Baimę kelia ir tai, kad operacijos susijusios su pinigais“, – sako M. Čiuželis.
Kompiuterinio raštingumo trūksta ir jaunesniems nei pensinio amžiaus žmonėms. Norintiems šiuos įgūdžius lavinti Marius Čiuželis kviečia prisijungti prie „Sidabrinės linijos“:
„Savanoriai ar skambučių centro konsultantės tikrai paaiškins, pamokys, padrąsins. Tiesa, viskas vyksta telefonu, tad tai gali būti šiokia tokia kliūtimi. Norintiems gyvo mokymosi galima galvoti apie „Senjorų avilį“ Vilniuje ar Trečiojo amžiaus universitetus – vyresnio amžiaus žmonių traukos centrus – visoje Lietuvoje“, – rekomenduoja M. Čiuželis.
El. apsipirkimas artimesnis jaunesniems
Dažniausiai elektroniniu būdu apsipirkinėja jaunesnio amžiaus žmonės – net 42 proc. apsiperkančių internete sudaro asmenys iki 35 metų.
Pagrindinės priežastys, kodėl perkantys internetu renkasi šį apsipirkimo būdą, yra didelis užimtumas ir laiko trūkumas, nenoras gaišti laiko fizinėse parduotuvėse, būtinybė likti namuose, poreikis ramiai susiplanuoti pirkinius bei apsipirkti saugiai. Žmonės dažniau renkasi pirkti internetu, kai neturi galimybės naudotis nuosavu transportu ar perka daugiau prekių.
Vis dėlto, dideliu prioritetu išlieka gyva apsipirkimo patirtis. Dažniausia gyvo apsipirkimo priežastimi tapo noras prekes pagal poreikį susirinkti patiems. Tokį atsakymo variantą pasirinko net 61,9 proc. visų apklaustųjų. Kita priežastis – naudojimosi el. parduotuve įgūdžių trūkumas – šią priežastį pasirinko 10 proc. apklausos dalyvių. Likę 9 proc. elektronine maisto prekių parduotuve nesinaudoja dėl kitų priežasčių.
„Apklausa leido padaryti kelias naudingas įžvalgas. Pirmiausia, galima pastebėti, kad vis daugiau žmonių renkasi elektroninį apsipirkimo būdą. Nors „Rimi.lt“ elektroninė parduotuvė veikia tik pusantrų metų, jau beveik penktadalis mūsų pirkėjų joje reguliariai lankosi ir taip išreiškia savo pasitikėjimą. Be to, apklausa leidžia iš arčiau pažvelgti į vartotojų poreikius – ieškosime būdų, kaip virtualų apsipirkimą padaryti dar paprastesnį, prieinamesnį, lengviau suprantamą kiekvienam pirkėjui“, – sako V. Lukoševičius.
Per pirmuosius veiklos metus „Rimi.lt“ pasiekė daugiau nei dvigubai didesnę nei planuota apyvartą bei įgyvendino keliems metams į priekį e. parduotuvei keltus tikslus. Per pirmus veiklos metus „Rimi.lt“, pradėjusi veiklą Vilniuje, įžengė ir į Trakus, Kauną, Klaipėdą, Palangą, Šventąją, Šiaulius, atidarė prekių atsiėmimo punktus.