Kaip adaptuotis darželyje lengvai ir greitai? Šeimoms pataria ekspertė
Man, kaip mamai, labai padėjo nusiraminimas ir tikėjimas, kad mano vaikui darželyje bus viskas gerai: juo rūpinsis, saugos ir globos, jis bus apsuptas draugų ir profesionalių pedagogų.
Vis tik yra tam tikri niuansai, kuriuos rekomenduojama žinoti visoms šeimoms. Apie tai, kaip prisitaikyti naujoje aplinkoje, jums, mielos mamos, šiandien pataria „Mini darželiai“ Vilniaus filialo vadovė Asta Ogulevičienė.
Asta, artėja ruduo, o su nuo naujas darželio etapas: nuo kada tėvai turėtų pradėti ruošti vaikus?
Natūraliai vaikus darželiui pradedame ruošti nuo pat ankstyvojo amžiaus. Mokome juos savarankiškumo, higienos įgūdžių, bendravimo su bendraamžiais bei suaugusiais, savo pavyzdžiu ugdome vaikų emocinius bei socialinius gebėjimus. Ir visa tai jau prisideda prie pasiruošimo darželiui.
Kuo daugiau kokybiško laiko praleidžiame kartu su savo vaikais, tuo lengviau jie prisitaiko naujose aplinkose. Žinoma, darželiui papildomai ruoštis yra būtina, o laikas priklauso nuo vaikų amžiaus.
Jei į darželį pirmą kartą išeina trimetis, su juo apie darželį pravartu pradėti kalbėtis kuo anksčiau. Jei vaikas mažesnis, pokalbiams gali užtekti ir mėnesio laiko, nes mažylių atmintis yra trumpesnė.
Svarbu kuo anksčiau pradėti gyventi pagal darželio dienotvarkę, taikomą rutiną. Jei darželį jau išsirinkote, pasidomėkite kelintą valandą vaikučiai valgo, eina į lauką, kada prasideda poilsio metas ir stenkitės tuo pačiu ritmu gyventi ir namuose.
Ar tėveliai turėtų kalbėti apie darželį, rodyti jį, nuvažiuoti prie įstaigos?
Taip, tėvai yra pirmieji asmenys atsakingi už vaiko adaptaciją darželyje. Kuo daugiau apie darželį vaikas sužinos iš savo šeimos narių, tuo saugiau jis jausis.
Jei pirmasis susitikimas darželyje vyko tik su tėveliais, rekomenduojama dar kartą atvykti ir su vaikučiu, parodyti jam kur jis galės susidėti savo asmeninius daiktus, kur žais, valgys, ilsėsis.
Galite pasivaikščioti su vaikučiu ir aplinki darželį, parke ar miške, į kurį eina darželį lankantys vaikai. Nepriklausomai nuo to kokį darželį išsirinkote svarbu su vaiku kalbėtis apie tai kas vyksta darželyje, su kuo jis jame bus, ką vaikas jame galės veikti, kur būsite jūs, kol vaikas leis laiką darželyje.
Kaip vaikams pateikti darželį – ar tai darbas, ar tai tam tikra pramoga, kur vaikai žais su draugais?
Esu ne kartą girdėjusi, kai tėveliai sako vaikams, kad darželis yra tavo darbelis, ar žaidimų kambarys, ar antri namai, kartais pažada, jog jei darželyje vaikas neverks, vakare gaus saldainių ar važiuos pramogauti. Tačiau aš rekomenduoju užduoti sau klausimą, dėl ko šioje situacijoje meluojame ir daliname pažadus – dėl savęs ar dėl vaiko?
Darželis nėra nei darbas, nei vieta už kurią reikėtų pažadėti prizų. Svarbu būti atviriems ir vaikui pasakoti, jog darželis bus ta vieta, kur tu sutiksi daug savo bendraamžių vaikų, jog kartu su jumis bus mokytojai, kurie irgi žais, dainuos, šoks, skaitys knygas, eis į lauką, jei reikės mokytojai padės apsirengti, pavalgyti, paglostys kai norėsi pailsėti, priglaus ir paguos kai tau pasidarys liūdna.
Labai svarbu vaikui darželio nepateikti kaip linksmybių vietos, nepasakoti apie jį pernelyg optimistiškai, kad vėliau jam netektų nusivilti.
Jei patinka jūsų sekamos istorijos, sugalvokite naują istoriją apie darželį, jei patinka konstruoti, konstruokite darželį ir imituokite jame vyraujančią kasdienybę, jei vaikui patinka dainuoti, galite kartu sukurti naują dainelę, kurioje atsispindės darželio gyvenimas.
Vaikams, kuriems patinka knygos, skaitykite tas, kuriose vaikai supažindinami su pokyčiais, naujomis patirtimis, dabar jau yra išleistų ir tikslingų knygelių, apie pirmąsias dienas darželyje.
Adaptacija vyksta ne tik vaikams, bet ir tėveliams: kokios bendrinės taisyklės pasiteisinusios? Kokio plano reikėtų laikytis?
Kai bendrauju su tėveliais apie adaptaciją, visada jiems primenu tai ką jie girdi lėktuve, prieš skrydį, kai yra pateikiama saugos instrukcija – pirmiausia pasirūpinkite savimi, tada pasirūpinkite vaikais.
Taip pat ir adaptacijos procese, pirmiausia turi būti pasiruošę tėvai ir tik tada jie galės tinkamai paruošti vaikus. Iš pradžių rekomenduoju tėveliams sau atsakyti į kelis klausimus – ar mes esame pasiruošę, kad pradėjęs lankyti darželį vaikas didelę dienos dalį praleis su kitais žmonėmis?
Vaiko ašaros: kaip turi reaguoti tėvai?
Priimti kaip ir kiekvieną emociją, ašarų neneigti ir nebandyti sustabdyti. Šioje situacijoje labai tinkamos frazės: „Aš matau, kad tau pasidarė liūdna“, „Aš tave suprantu“, „Man taip pat kartais būna liūdna“. Taip pat įvardinkite kas laukia vaiko – mokytoja tave pasitiks, galėsi man pamojuoti pro langą, pusryčiausi, žaisi, eisi į lauką, pailsėsi ir aš tave pasiimsiu.
Verkdami vaikai išleidžia viduje susikaupusį pyktį, baimę, liūdesį. Esu pastebėjusi, jog vaikai, kurie verkia nuo pat pirmųjų dienų, darželyje pripranta daug greičiau, o štai vaikai, kurie emocijas laiko viduje, ilgą laiką daug ko bijo, neprisileidžia nei mokytojų, nei bendraamžių, neverkia, bet yra užsidarę, nedrąsūs ir atsiskyrę. Tokie vaikai dažniau serga ir jų adaptacija tampa žymiai ilgesnė.
Ar tiesa, kad į darželį vaiką turi vesti psichologiškai stipresnis šeimos narys dėl graudžių atsisveikinimų ir pan.?
Taip, tai yra tiesa. Jei mamai sunku atsiskirti, visada rekomenduojame vesti tėčiui. Pradžioje labai svarbu, kad tas pats žmogus vaiką vestų bent dvi savaites, kad vaikui tai taptų rutina.
Atsisveikinimas su vaiku turi būti trumpas, užtikrintas ir ryžtingas. Prisimenu atvejį, kai mama palikusi vaiką darželyje stovėdavo prie lango ir tik išgirdusi verksmą atbėgdavo į grupę nuraminti savo vaiko, jam nurimus vėl tyliai pasišalindavo ir stebėdavo vaiką pro langą. Toks elgesys tikrai nei vienam vaikui nepadės priprasti darželyje. Asmuo, kuris atveda vaiką į darželį turi spinduliuoti ramybe, pasitikėjimu savimi, vaiku ir darželiu.
Auklėtojos vaidmuo – kaip teisingai bendradarbiauti su auklėtoja, kad ji taptų saugumą ir pasitikėjimą kuriančiu žmogumi nuo pirmos dienos?
Vienas svarbiausių aspektų adaptacijos procese yra atviras ir nuoširdus bendradarbiavimas su mokytoja. Nieko neslėpkite apie savo vaiką, pasakykite viską, kad mokytoja kuo geriau pažintų vaiką nuo pat pirmųjų jo lankymo dienų.
Papasakokite apie vaiką ir džiugius, smagius dalykus ir tai kas jums kartais kelią nerimą. Išsakykite mokytojai savo lūkesčius, išklausykite ko mokytoja tikisi iš jūsų, išsiaiškinkite darželio dienotvarkę, rutiną ,vyraujančius susitarimus.
Visada priimkite mokytojos nuomonę, nors ir ne visada ji jums atrodys teisinga. Laiku įvykdykite mokytojos prašymus, taip sukursite abipusį pasitikėjimą.
Rekomenduočiau dar prieš vaikui pradedant lankyti darželį aptarti su mokytoja galimus bendravimo būdus – ar bus galimybė pasikalbėti ryte ir vakare, kiek mokytoja tam galės skirti laiko, ar galėsite jai skambinti dienos metu, ar geriau parašyti žinutę.
Iš pirmo žvilgsnio tai atrodo labai nereikšmingi dalykai, bet juos išsiaiškinus bendrauti tampa daug paprasčiau.
Kuo glaudesnis bendravimas bus tarp tėvelių ir mokytojų, tuo saugiau vaikas jausis darželyje.